Et historisk tilbakeblikk

På Julekonserten i Ris Kirke 16. desember kom en spesiell gjest; Jo Kirkenær, - en av Gjallarhorns aller første medlemmer! Her forteller han litt om sin tid i korpset i perioden 1960-64.

"Jeg var med i det første kullet, og man kan jo da si at det var denne gruppen som startet Gjallarhorn. Men det var vel egentlig musikklærer Sandvik som var ildsjelen bak det hele, og fant Anton Fredrik Klaveness, som fikk det igang. Jeg ville spille trompet, men det ville vel de fleste, men jeg klarte å få tildelt 2. trompet rollen. Jeg var vel i 3. eller 4. klasse den gangen, og skolen var i de gamle tysker brakkene på Smestad. 


Jo Kirkenær er nr. 3 fra venstre, annen rekke fra toppen.

Det var mye snakk om hva uniformen skulle bestå av, vi hadde ikke råd til noe veldig fint, så det ble med koksgrå bukser, hvit skjorte og sorte sko. Så fikk vi “skjerfet” rundt magen, og en svart beret. Jeg tror det var den første konserten, jeg hadde ikke fått noen sorte sko enda, så jeg lånte et par av min onkel som bodde på den andre enden av Smestad dammen, vi skulle jo bare sitte og spille. De var litt store, men det gjorde ikke noe. Konserten var meget vellykket.

Så ble det bygget en ny Steinerskole oppe på Hovseter, det var stor stas da den skulle åpnes, det var på vinteren, og vi skulle gå i tog fra Hovseter stasjon til skolen. Det var en litt sur vind, og sne fnugg hang i luften. Vi hadde ikke uniformsjakker, så det ble å ta en skigenser eller annet godt og varmt under den hvite skjorten. Plutselig ble vi alle veldig store og tykke! Klaveness gav oss meget strenge instrukser om å holde munnstykket i lommen for å holde det varmt, så lepper ikke ville fryse fast til metallet når vi skulle spille. Det ble en fin og verdig dag for en flott skole.

Klaveness var i militæret og spilte i orkesteret, så vi lærte å gå i takt. Vi var ikke mange, men i 17 mai toget opp Karl Johan så vi virkelig flotte ut! Vi spilte ganske bra også, alt fra tysk og amerikansk musikk, men en ting var sikkert, at opp til slottet og forbi kongefamilien var det bare norsk musikk! 

Jeg gikk over til Riis videregående skole og gymnas, men fortsatte i Gjallarhorn gjennom 8. klasse. Men den musikkgleden som korpset, venner og spesielt Sandvik og Klaveness hadde gitt meg fortsatte, og da jeg, etter endt militær tjeneste, begynte på universitet her i USA, ble jeg med å startet et lite orkester, og spilte fransk horn. Litt uvant fra en trompet, men gøy var det. Og det var virkelig moro å se og høre dere nå til jul, nesten 60 år etter at vi begynte med det hele."

Jo Kirkenær og vår dirigent Robert Solberg Nilsen i Ris Kirke